Lees meer

donderdag 21 april 2011

SEO-tip: gebruiksvriendelijke url's VS duplicate content

SEO

Door Wouter Verstuyf

Zoekmachinevriendelijke URLs zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de webdesign wereld, men moet echter een aantal belangrijke dingen in het hoofd houden en hier de nodige instellingen voor toepassen.

De tijd waar de ID's van de records in de url zaten is ondertussen verlopen, kwalitatief goede websites zouden vandaag de dag allemaal moeten gebruik maken van zoekmachinevriendelijke URL's.

Om bovenstaande wat duidelijk te maken, hieronder een voorbeeldje:

Gebruiksvriendelijke url

De voordelen van een gebruiksvriendelijke URL zijn overduidelijk:

  • Meer relevante woorden in de URL, dus leesbaarder voor Google
  • Het vertelt aan de gebruiker iets waardoor het een indicatie geeft over waar hij zich in de website bevindt (op voorwaarde dat de url goed opgebouwd is)
We zorgen evoor dat uw gebruikers de weg naar uw website vinden...We zorgen ervoor dat de bezoekers de weg naar uw website vinden...

Opgelet

Je dient wel rekening te houden met het volgende. Een url zonder of met slash die naar dezelfde pagina verwijst is wordt gelijkgesteld aan duplicate content, waarbij de laatst geïndexeerde pagina als een kopie opgeslaan zal worden.

De links die naar de kopie zullen verwijzen zullen dan ook hun kracht verliezen en niet meegeteld worden voor het bepalen van de ranking in Google, en dat willen we natuurlijk niet!

met slash
http://www.webflow.be/blog/detail/seo-tip-gebruiksvriendelijke-url-s-vs-duplicate-content/

zonder slash
http://www.webflow.be/blog/detail/seo-tip-gebruiksvriendelijke-url-s-vs-duplicate-content

Oplossing

Je kan dit eenvoudig oplossen door in een .htaccess bestand volgende 2 regels toe te voegen (pas natuurlijk wel even de domeinnaam aan):

# non-slash to slash
RewriteCond %{REQUEST_URI} !(/$|\.)
RewriteRule (.+) http://www.webflow.be/$1/ [R=301,L]

Veel succes!

Terug naar blogoverzicht

0

Reageer op dit bericht