Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies. Ik ga akkoord

Lees meer

dinsdag 9 mei 2017

Webshop op maat

E-commerce

Door Wouter Verstuyf

Wie koopt er niet online? Ook onze klanten beseffen dit en weten dat een webshop onmisbaar is geworden, als het nu als enig verkoopmiddel is of in het verlengde van een fysieke winkel.

Onlangs hadden we het geluk een webshop te mogen maken voor een splinternieuwe groenten- en fruitwinkel. Naast een fysieke winkel was er ook de wens om alles online aan te bieden. Een nieuwe custom webshop was geboren.

Gezien deze webshop wel wat onder de motorkap zitten heeft, bespreken we die graag even in detail. De mogelijkheden zijn uitgebreid, maar na wat studiewerk (en liters koffie...) zijn we erin geslaagd een goed functionerende webshop te ontwikkelen.

Variatie aan producten

Naast losse stukken fruit en groenten was het ook de bedoeling om een box aan te kopen. De gebruikers kiezen het gewenste aantal personen, alsook de frequentie van levering en een einddatum.

Bij de losse producten kunnen de gebruikers een aantal kiezen, daarnaast kan de klant zelf instellen of de producten per stuk, per doos, op gewicht, ... verkocht worden.

Bestellen in boxen? Of liever losse producten?

Ongetwijfeld één van de grootste uitdaging was het automatisch genereren van het leverschema van een box. We maken het duidelijk a.d.h.v. een voorbeeld:

Jan wenst een fruitbox voor 2 personen, zou die graag om de 2 weken geleverd zien en dit tot het einde van het jaar.

Fruitbox bestellen - RooselienVia een handige interface kan de klant zijn gewenste opties selecteren

De gebruiker kan op een overzichtelijke manier zijn gewenste opties doorgeven, alsook worden deze gedurende het verdere bezoek op elk moment perfect consulteerbaar via het winkelmandje.

Bij het toevoegen van een fruitbox aan het winkelmandje zal het systeem automatisch berekenen hoeveel fruitboxen er geleverd moeten worden, uiteraard rekening houdend met de frequentie en de einddatum. Op basis daarvan zal de totale kostprijs bepaald worden.

Ongetwijfeld één van de grootste uitdaging was het automatisch genereren van het leverschema van een box.

Na het vervolledigen van de bestelling kan de klant via een eenvoudige knop het volledige leverschema van de boxen (laten) genereren en voor ieder levermoment instellen of de levering afgewerkt is of niet.

Thuislevering, of bij mijn werkgever, of gewoon ophalen?

Bij een volgende uitdaging was het de bedoeling om de gebruiker de keuze te geven van de manier waarop de producten bezorgd moesten worden. "Eum... uitdaging? Das toch standaard, beste Webflow?" Klopt!

Echter is het zo dat de klant maar in bepaalde postcodes levering voorziet. Deze postcodes zijn via het CMS op te delen in groepen, en per groep kan men instellen op welke dagdelen (voormiddag/namiddag) geleverd zal worden.

Bij de klant waren er 3 mogelijkheden:

  • Gratis ophalen in de winkel
    De meest eenvoudige optie, indien de gebruiker kiest voor ophalen in de winkel worden er uiteraard geen verzendingskosten aangerekend en staat de bestelling klaar op uw gewenste tijdstip. Tijdens de checkout kan u tot 3 weken ver een datum kiezen, waarbij uiteraard rekening gehouden wordt met de openingsuren van de winkel.
     
  • Levering bij mijn werkgever
    De klant kan werkgevers via het CMS toevoegen, elk met hun eigen unieke code. Deze code kunnen werknemers gebruiken tijdens de checkout, zodat levering bij hun werkgever mogelijk wordt. Op basis van het adres van de werkgever zullen de verschillende levermomenten, opnieuw tot 3 weken ver in de toekomst, rekening houdend met de dagdelen, weergegeven worden. De gebruiker kan kiezen op welk moment de producten in zijn bezit moeten zijn.
     
  • Thuislevering
    Ook voor de thuislevering zullen op basis van de postcode de levermomenten opgehaald worden en kan de gebruiker zijn gewenste keuzes maken.

Alles wordt op een overzichtelijke manier duidelijk gemaakt aan de klant:

Rooselien / leveropties

Op basis van de keuze worden de levermomenten opgehaald, en kan de klant zijn gewenste keuze doorgeven:

Rooselien / levermomenten keuze

Via een handig bestellingsoverzicht in het CMS kunnen de verschillende bestellingen opgevolgd en, indien nodig, aangepast worden.

Help, ik heb nog geen cadeau!

Iedereen heeft het wel eens, men moet naar een feestje en in alle drukte heb je nog geen cadeau. Ook hier hebben we een oplossing voor...

Via een eenvoudig formulier is het mogelijk om online een cadeaubon te bestellen, met een bedrag naar keuze. Deze cadeaubon wordt onmiddellijk gegenereerd en via mail als een pdf aan de klant afgeleverd. Op de bon staat een uniek gegenereerde code die via de checkout ingewisseld kan worden. Het toegekende bedrag wordt in mindering gebracht van het totaalbedrag.

Hebt u nog een restbedrag op de cadeaubon? Geen probleem, deze kan hergebruikt worden tot het volledige bedrag van de cadeaubon is opgebruikt.

Ook voor late cadeaus heeft webflow een oplosssing! :-D

Een geslaagde uitdaging...

We geven het toe, het heeft heel wat moeite gekost, maar het was een plezier om uitgedaagd te worden. Als alles dan ook zonder grote problemen gelanceerd wordt is het uiteraard even in de handen klappen, en wordt de koffie even vervangen door iets straffers :-).

Hebt u zelf ook nood aan een custom webshop, laat het ons weten. We bekijken graag uw plannen en helpen meedenken om alle wensen te vertalen naar een technisch werkend staaltje.

Contacteer ons

Terug naar blogoverzicht

0

Reageer op dit bericht