Lees meer

woensdag 20 november 2013

Vertel aan google wie je bent met authorship

SEO

Door Wouter Verstuyf

In de zoekresultaten van Google verschijnen steeds meer en meer resultaten met een foto van de auteur naast de beschrijving. Sommige zoekresultaten zijn nog voorzien van extra gegevens zoals de prijs van een product, of mogelijks het aantal sterren dat het product gekregen heeft (rating) van de bezoeker, enz...

Dergelijke verrijking van zoekresultaten wordt omschreven als microdata, waar we het eerder al over hadden. Om het nog even op te frissen halen we graag nog een voorbeeldje boven.

Een voorbeeldje van zo een zoekresultaat ziet u hieronder:

Microdata voorbeeld

Het hoeft geen extra uitleg om duidelijk te maken dat dergelijke zoekresultaten heel wat voordelen hebben.

  • het schept vertrouwen
  • de click-through rate (doorklikken naar de effectieve pagina) zal hoger liggen
  • Google heeft het graag, dus u zal ook voordelen halen op vlak van SEO

Google Authorship en Publisher

Bij het schrijven van een nieuwsbericht kan men ook duidelijk maken wie de auteur van het bericht is. Het bericht dat u momenteel aan het lezen bent zal mezelf (of ten minste, mijn persoonlijke Google+ pagina) als auteur hebben, waardoor de profielfoto van mijn Google+ pagina zal weergegeven worden bij de zoekresultaten van Google.

Om de theorie en de praktijk even hand in hand te laten gaan, zie hieronder een voorbeeld:

Google Authorship

Een blogpost die we eerder schreven wordt ondertussen in Google weergegeven met de profielfoto van de persoon die ingesteld is als auteur... euhm... mezelf dus.

Een aantal stappen om dit te bekomen:

  • Maak een Google+ account aan
  • Zorg ervoor dat de auteur als "bijdrager" ingesteld is in het Google+ profiel
  • Voorzie een meta-tag (rel = author) op de pagina van het bericht, met als link het Google+ profiel

Test het even uit via de volgende tool.

Vragen omtrent het implementeren van dergelijke zaken? We helpen u graag.

Terug naar blogoverzicht

0

Reageer op dit bericht