Lees meer

zaterdag 22 maart 2014

Layout van Google is gewijzigd

Iedereen gebruikt Google, straffer nog, we gebruiken het alle dagen. Het is zelfs zo alledaags dat we er een werkwoord van gemaakt hebben, "we zullen dat eens Googl'en".

De grootste online zoekrobot is continue bezig met het optimaliseren van zijn diensten. Via verschillende testen proberen ze een manier te vinden om de zoekresultaten zo goed en duidelijk mogelijk weer te geven, zodat ze de grootst mogelijke conversie opleveren.

Vermoedelijk hebben jullie het al gemerkt, maar onlangs hebben ze een update gedaan van de weergave van de zoekresultaten. Hieronder een overzichtje van de aanpassingen.

Wat, geen lijnen meer onder links?

De grootste aanpassing is ongetwijfeld het verwijderen van de lijnen onder links, nochtans is een lijn onder tekst hét kenmerk voor de aanwezigheid van een link.

Google layout

Samen met een nieuw lettertype hebben ze ook de grootte van de titels drastisch de hoogte ingejaagd. Dit heeft als gevolg dat er minder karakters verschijnen van de titels in een zoekresultaat. Er is dus terug werk aan de winkel voor SEO, doordat er minder karakters getoond worden zullen we immers onze page titles moeten aanpassen.

De grote titels hebben uiteraard ook zijn voordelen, zo zijn ze makkelijker aan te klikken op mobiele apparaten, en zijn ze duidelijker en goed leesbaar.

Verder heeft Google ook zijn betalende advertenties aangepast. Voorheen werden deze in een achtergrondkleur weergegeven, nu wordt er een eenvoudig label aan toegevoegd genaamd Ad. Enkel dit label wordt nu in een achtergrondkleur geplaatst. Er is ook een licht grijze lijn aanwezig tussen de betalende zoekresultaten en de organische zoekresultaten om het onderscheid nog duidelijker te maken.

Een aantal aanpassingen waar Google zelf wel redenen zal voor hebben, bij alle veranderingen zijn er voor- en nadelen, wij blijven trouw en gebruiken het alleszins niet minder...

Terug naar blogoverzicht

0

Reageer op dit bericht