Econsultancy deed een onderzoek en stelde een rapport samen die het gedrag van mobiele gebruikers op webshops verklaart. Het gebruik van een mobiel toestel om op het internet te surfen stijgt iedere dag, responsive websites zorgen ervoor dat dit voor de mobiele gebruiker aangenamer wordt.
Ook webshops kunnen responsive uitgewerkt worden, waardoor het in principe ook mogelijk is om met de telefoon online aankopen te doen. Maar wordt dit ook effectief gedaan?
Informatie zoeken zeker, maar kopen?
Zie hieronder een grafische weergave van de resultaten van het onderzoek. Er zijn nog vele gebruikers die afstappen van het effectief aankopen van producten via mobiele toestellen. Ze gebruiken de telefoon wel om informatie op te zoeken van het product, die ze dan bij voorkeur later zullen kopen via de computer.
Als voornaamste reden wordt (logisch) het kleine scherm aangehaald om dan toch maar het bestellen van het product via de tablet of de PC te doen. Anderen geven mee dat het invullen van de formulieren moeilijker gaat, alsook zijn er vele gebruikers bezorgd om de veiligheid van het bestellen op een mobiel toestel.
Dan maar niet?
Uit het onderzoek blijkt dus dat mobiel shoppen nog niet echt in de lift zit, mede door de praktische zaken die het proces niet makkelijk maken. Toch is het afgeraden om uw webshop niet te voorzien voor mobiele surfers, stop energie in de gebruiksvriendelijkheid en maakt het uw bezoekers makkelijk via een goede structuur van de webshop.
Goede filters, duidelijke zoekmogelijkheden en een korte laadtijd zijn maar enkele zaken die het makkelijker zullen maken en tot meer conversie zullen leiden.
Reageer op dit bericht